Snap Map: de nieuwe location-based functie van Snapchat!

Snapchat wordt wereldwijd door miljoenen mensen gebruikt, op dagelijkse basis. Met zoveel gebruikers moet je innovatief blijven om je gebruikers een beetje tevreden te houden. Zeker wanneer andere social media apps als Instagram en Messenger functies gaan kopiëren. Vandaar dat Snapchat dagelijks nieuwe filters beschikbaar stelt enzo nu en dan nieuwe functies introduceert. De laatste nieuwe vinden wij extra leuk: het is namelijk een location-based functie!

 

Je omgeving als een schatkaart

Eerder had Snapchat al een location-based functie met de Geofilters: filters en fotokaders die alleen op bepaalde locaties beschikbaar zijn. Denk aan een Efteling filter wanneer je in het park bent of een door jou zelf ontworpen filter die alleen te gebruiken is op een locatie die jij gekozen hebt.

Nu komt Snapchat met Snap Map, een functie die jou laat zien waar je vrienden zijn en waar in je buurt iets te doen is. Het concept is gebaseerd op die van de app Zenly, die Snapchat in mei dit jaar voor ongeveer $250 miljoen kocht. Zo kun je met een avatar aangeven op welke locatie je bent en op die locatie een foto of video delen. Maar je kunt ook bekijken waar je vrienden zijn en wat ze in jouw omgeving aan het doen zijn. Daarnaast kan iedereen openbaar op locaties Stories delen, om zo aan zoveel mogelijk mensen te laten zien wat er op die plek gebeurt. Zo kun je zien welk concert er bij jou in de buurt is, op welk feestje je vrienden zijn en zelfs of ergens een staking aan de hand is. Om het allemaal af te maken, kun je alles (als je dat wilt) ook bekijken zonder dat je jouw eigen locatie openbaar maakt. Zo kun je als een ‘ghost’ bekijken wat er om je heen gebeurt.

Location-based everything!

Snapchat komt met de functie om mensen niet alleen op de hoogte stellen van de activiteiten om hen heen, maar ook om ze het huis uit te krijgen, op weg naar hun vrienden of events in de buurt. En dat is precies waar wij met ByAR ook voor gaan: mensen dingen laten beleven, locaties laten ontdekken. Niet vanuit hun luie stoel, maar door er fysiek naartoe te gaan.

Het is opvallend dat gebruikers steeds vaker location-based functies gaan waarderen. Kijk bijvoorbeeld maar naar het populaire Pokémon GO van vorig jaar, de (vrij simpele) functie van Instagram om aan te geven waar je je foto gemaakt hebt en nu Snap Map. Voor ons is dit een teken dat de wereld klaar is voor location-based! Nu is het via social media veelal nog location-based sharing, maar het zal niet lang meer duren tot location-based gaming & storytelling in ons dagelijks leven toegepast gaat worden. Wij zijn er klaar voor!

 

(afbeeldingen via Snapchat)