Jij hebt een mooi verhaal. Laten we het met Augmented Reality vertellen

Pokémon GO was vorige zomer ongekend populair. Wereldwijd gingen miljoenen mensen er met de location-based game op uit om digitale wezentjes te vangen. Dit jaar, op 6 juli, bestond de app alweer 1 jaar en deze zomer worden er wereldwijd Pokémon GO festivals georganiseerd, om te vieren dat speciale Pokémon in de game verschijnen. De hype voor het grote publiek is inmiddels al een tijdje voorbij, alleen de echte fans spelen het nog steeds. Maar er is zeker een goede basis gelegd voor succesvolle location-based vervolgconcepten. Het gebruik van Augmented Reality is namelijk een magneet geworden voor het trekken van bezoekers. Wat hebben we geleerd en hoe kan dat succes gebruikt worden om zelf succesvol te worden? We leggen het graag uit!

Storytelling is de sleutel tot succes

Niantic, het bedrijf achter Pokémon GO ontwikkelde een aantal jaar geleden al een location-based game: Ingress. Het concept was eigenlijk hetzelfde als Pokémon GO; kies een team, loop daadwerkelijk door de stad en ga op zoek naar verschillende locaties om daar objecten te vinden of om tegen anderen te strijden. Het spel kreeg een groot aantal spelers, maar het kwam niet bij het grote publiek terecht. Pas tot Niantic samen met Nintendo besloot om de wereld van Pokémon aan het spel te verbinden, kreeg het spel een enorm groeiende fanbase. Waarom? Vanwege de volgende redenen:

  • Er werd een hele populaire verhaalwereld aan het spel verbonden
  • Hierdoor werd het voor velen herkenbaar; de huidige generaties twintigers groeide namelijk op met Pokémon
  • De focus werd gelegd op verzamelen (in plaats van tegen elkaar strijden bij Ingress), waardoor er eerder een groepsgevoel ontstond
  • Het concept bleef relatief simpel. Waar Ingress allerlei ingewikkelde opdrachten en termen heeft, is het idee van Pokémon duidelijk: vang zoveel mogelijk Pokémon
  • Specifieke locaties vormen de rode draad van de game en maken het voor spelers ideaal om elkaar in het echt te ontmoeten
  • Het gebruik van Augmented Reality in de app zorgde voor een magische toevoeging; mensen konden de Pokémon wezentjes écht op straat zien staan!

Foto door Michel de Heer | preHistorisch Dorp

Succesvolle location-based AR apps: Hoe doe je dit zelf?

Wij bij Dutch Rose Media hebben geleerd van de successen en valkuilen van Pokémon GO. Al drie jaar maken wij ByAR apps: location-based apps met wandelroutes, games en speurtochten, met op locatie Augmented Reality belevingen. Door met Augmented Reality (AR) een digitaal laagje over de werkelijkheid te plaatsen, kan het onzichtbare zichtbaar gemaakt worden. Denk aan historie die tot leven komt, wezentjes die gevonden kunnen worden en digitale personen die je als gids meenemen. Ondertussen weten wij al goed hoe je met Augmented Reality het maximale uit locaties kunt halen, om zo zoveel mogelijk bezoekers te trekken. Graag leggen we uit hoe je zelf met een ByAR app een succesvol location-based concept kunt creëren.

Creëer een verhaalwereld

Of je nou bezoekers wilt trekken naar een kasteel, industrieel gebouw, museum of een bepaald natuurgebied: overal zijn verhalen. Zorg ervoor dat deze verhalen op elkaar aansluiten en elkaar versterken. Mensen zijn eerder geneigd om een wandeling of route af te maken wanneer het verhaal zich steeds verder ontwikkeld en een mooi slot in de verhaalwereld heeft.

Maak het herkenbaar

Bij het vertellen van verhalen, of dat nou door een verteller of middels een game wordt gedaan, moet het niet te gek worden. Zorg dat er voor mensen herkenbare gebeurtenissen of elementen in zitten. Dit zorgt ervoor dat een verhaal beter beklijft.

Focus op verzamelen

Of het nou gaat om het verzamelen van informatie middels een leuk verhaal of letterlijk kabouters verzamelen tijdens een speurtocht: zorg dat men een doel heeft. Mensen moeten naar een bepaalde locatie willen, om daar iets exclusiefs te krijgen wat ze thuis in hun luie stoel niet kunnen krijgen.

Houd het simpel

Er wordt vaak gezegd dat een simpel concept een briljant concept is. Zorg dat routes duidelijk aangegeven zijn, dat verhalen niet teveel zijsporen krijgen en dat je niet té veel vertelt in je verhaal. Laat met Augmented Reality nét genoeg zien, zodat mensen geprikkeld worden, maar niet overladen worden met bergen saaie informatie.

Locatie is leidend

Eigenlijk vrij duidelijk bij een location-based app: de locatie loopt als een rode draad door je verhaal of game. Je wilt mensen namelijk naar deze specifieke locatie krijgen, op een zo leuk mogelijke manier, aangezien ze een verhaal of game echt alléén op deze specifieke locatie kunnen meemaken. Niet thuis, niet via internet of een boek: nee, écht op locatie! Daarnaast is het natuurlijk fantastisch om met location-based concepten mensen naar buiten te krijgen, in beweging te zien.

Augmented Reality als magische toevoeging

AR kan een mooie locatie nog mooier maken. Een verhaal vertellen is leuk, maar het echt beleven is fantastisch! De technologie van AR is tegenwoordig zo ver dat er legio mogelijkheden zijn om verhalen tot leven te brengen en echt te laten zien. Of om niet-bestaande wezens of personen toch in de werkelijkheid te laten verschijnen. Hoe tof is dat?! Proef je de mogelijkheden al?

Met een ByAR app kan dit allemaal, op geheel innovatieve wijze! Klaar om je bezoekers iets totaal nieuws te bieden?

Storytelling vs. Gaming: wat past het best bij jouw doel?

Een verhaal vertellen en een game spelen kan moeiteloos in elkaar overlopen. Het ligt echter aan de locatie, de bezoekers en je doel om te beslissen welke vorm hier het best bij past. Met storytelling kun je geschiedenis, cultuur en de leukste verhalen van een bepaalde locatie echt (nieuw) leven in blazen. Zo ontwikkelden we voor het 100-jarig jubileum van Landgoed Huize Bergen een verhalende wandeling vol geschiedenis over het terrein. En voor het preHistorisch Dorp creëerden we de Tijdkijker, waarmee mensen door middel van Augmented & Virtual Reality het verleden kunnen zien. Met gaming kan het allemaal net wat speelser, om op een onbewuste manier te leren of een nieuwe locatie te ontdekken. In Valkenswaard maakten we bijvoorbeeld een Augmented kabouterroute, een leuke speurtocht vol verrassingen en digitale kabouters. Elk doel past bij een speciaal soort beleving.

De vraag is nu: welke beleving ga jij je bezoekers op locatie bieden?

Helemaal enthousiast en wil je graag je eigen location-based app met Augmented Reality? Klaar om allerlei nieuwe bezoekers te trekken en ze perplex te laten staan? Neem dan contact met ons op via info@dutchrosemedia.com en we vertellen je graag veel meer over ByAR en Augmented Reality belevingen op locatie!