5x de coolste (tech) belevingen in musea

(Foto van REBLINK via Alex Mayhew)

Een vraag die musea zich tegenwoordig vaak afvragen is: hoe zorg ik ervoor dat mensen nog naar mijn museum komen? En dan met name: jonge bezoekers. Waar bezoekersaantallen enigszins stijgen door veel toeristen, blijft het voor musea toch lastig om jongeren en jongvolwassenen naar hun locatie te trekken. Maar hoe maak je het voor die jonge generatie dan interessant? Het antwoord blijkt een combinatie van beleving en technologie te zijn. Hoe dan? We zetten graag 5 coole en moderne museum installaties voor je op een rijtje!

Musea anno 2017

Wat je ook zou denken; musea zijn hot! Steeds meer musea gaan op zoek naar manieren om hun bezoekers zo actief mogelijk te betrekken bij hun tentoonstellingen. Uren langs kunst lopen, een snel kijkje nemen en weer doorlopen werkt niet meer voor de jongere generatie. Zelf doen, zelf beleven en geprikkeld worden, dat zijn de key words! Het ICOM kwam in 2007 met een definitie van het museum:

Een museum is een permanente instelling, niet gericht op het behalen van winst, toegankelijk voor publiek, die ten dienste staat van de samenleving en haar ontwikkeling. Een museum verwerft, behoudt, onderzoekt, presenteert, documenteert en geeft bekendheid aan de materiële en immateriële getuigenissen van de mens en zijn omgeving, voor doeleinden van studie, educatie en genoegen.

Poeh! Met zo’n omschrijving wordt een museum ook een serieuze, droge bedoeling, zeg! Wij bij Dutch Rose Media zijn helemaal vóór interactie, beleving en tech in musea. Vernieuwing binnen de museumwereld dus. Met ByAR zijn we steeds vaker bezig met musea en Augmented Reality (indoor) games en speurtochten. Ook voor de volwassen generatie, maar nu nog vaak met een focus op kinderen en jongeren. Graag delen we wat coole voorbeelden van (AR) tech installaties die de museumwereld nu al een stuk interessanter maken!

REBLINK: schilderijen tot leven laten komen met AR

Augmented Reality gebruiken om schilderijen te laten bewegen en tot leven te laten komen; dat kennen we intussen al. In Azië deden ze dit al en ook werken van het Rijksmuseum werden tot leven gebracht (al was dit niet met AR), maar de uitwerking van Alex Mayhew met AR voor The Art Gallery of Ontario in Canada staat toch echt boven aan ons lijstje! Met de speciale REBLINK app beginnen de schilderijen die je scant niet alleen tot leven, maar wordt de scene ook nog eens in de 21e eeuw gezet. Zo krijgt een koppel uit de 16e eeuw boodschappentassen vol moderne boodschappen om zich heen en gebruikt één persoon op een schilderij zelfs een selfie stick om even een mooie foto van zichzelf te maken. (Video via Alex Mayhew/Impossible Things)

Museum Escape: een escape room in stijl

Escape Rooms, wie kent ze tegenwoordig niet? De kleine ruimtes waarin je in een groep wordt opgesloten en waarbij je allerlei puzzels op moet lossen om binnen de tijd weer buiten te komen. Je hebt ze in alle soorten, maten en thema’s. En dan heb je nog de Museum Escape: een pop-up Escape Room in een grote transportkist met een archeologisch verleden die van museum naar museum reist. Spannend detail: de Museum Escape wordt altijd aangepast aan het museum waar het geplaatst wordt, dus de escape is altijd net iets anders. Een goed idee om je bezoekers meteen te testen over de kennis die ze in het museum opgedaan hebben. Hoe cool zou het zijn als je hier ook nog eens Augmented Reality aan toe zou voegen? (Foto via Twitter Museum Escape)

DDvC0ygXcAA8OXK
Schermafbeelding 2017-08-15 om 13.40.23

Bright Ideas Hub: ontwerp je eigen stad met AR

Niet per se een echte museum installatie, maar zeker iets waar we van onder de indruk zijn! Shell maakte met verschillende partners (waaronder Studio YiPP) namelijk de Bright Ideas Hub: een ruimte waar kinderen op een leuke manier meer kunnen leren over de toekomst van de wereld en leren meedenken over wereldproblemen. Eén onderdeel van deze ruimte bestaat uit een tafel met daarop een model van een futuristische stad. Met de tablets die bij de tafel horen kunnen kinderen zelf met 3D modellen hun eigen stad samenstellen. Wanneer ze met de tablet vervolgens het echte model op de tafel scannen, verschijnt met AR hun eigen 3D stad op de tablet. Heel interessant om kinderen zelf iets te laten bouwen en dat vervolgens met AR te tonen. (Screenshot via Youtube YiPP)

Histopad: Een virtuele tijdreismachine

Een audiotour in een museum kennen we wel en ook digitale tours met tablets komen steeds vaker voor. Maar de combinatie van tablet, AR & VR én gaming element als museum gids is nog vrij uniek. In Chambord in Frankrijk gebruiken ze het echter al een tijdje. Met een iPad, genaamd de Histopad, door het kasteel op pad om niet alleen informatie op te doen, maar ook om een digitale speurtocht te spelen en in 360° kamers uit het verleden te zien en ontdekken. Scan met AR objecten uit de kasteelkamer om erachter te komen wat ze zijn en gebruik de Histopad om kunstwerken digitaal van dichtbij te bekijken. En ja, je kunt de tablet ook gewoon nog gebruiken voor een audio tour 😉 (Screenshot via Youtube Domaine national de Chambord)

Schermafbeelding 2017-08-14 om 16.51.53

BOS: projecties reageren op beweging

Bij het Natuurmuseum Brabant weten ze wel hoe ze beleving in kunnen zetten om bezoekers te entertainen. Heel tof is hun BOS installatie; een ruimte waar kinderen kunnen leren over het bos. Er zijn veel mooie onderdelen, zoals het samen laten groeien van blaadjes aan de boom door opdrachten uit te voeren. Ook is er op de vloer een projectie te zien die reageert met een Kinect camera. Wanneer kinderen over de projectie lopen, reageert deze op hun beweging. Zo schuiven blaadjes aan de kant en kunnen kinderen speciale elementen (met projecties van boomstronken of paddenstoelen) optillen, waardoor bijvoorbeeld pissebedden onder een steen vandaan kruipen. Hier wordt op een erg leuke manier gebruik gemaakt van de omgeving en beweging van mensen. Oh, en de installatie verandert mee met de seizoenen! (Video via Youtube YiPP)

Tech in het museum, dat willen we!

Met voorbeelden als deze is er geen twijfel meer mogelijk: tech in het museum is cool! Zoals eerder al vermeld streven ook wij ernaar om musea steeds meer gebruik te laten maken van tech, natuurlijk vooral Augmented of Virtual Reality. Zo zijn we al heel trots op De Tijdkijker van het preHistorisch Dorp en kunnen we niet wachten om nog meer AR & VR projecten voor musea te starten. Meer info of zin om hierover te praten? Mail dan naar info@dutchrosemedia.com.